De Europese winst van Starbucks kelderde van 99,5 miljoen dollar in 2018 naar 600.000 dollar vorig jaar.
Ondanks de winstimplosie werd er een flink bedrag aan dividend overgemaakt naar het moederbedrijf.
De Europese tak van de keten maakte vorig jaar 175 miljoen dollar over naar Amerika.
Starbucks stak onder meer geld in de herstructurering van filialen
Door investeringen in nieuwe concepten verdampte de winst van de Europese tak van Starbucks, maar toch werd er nog ruimte gevonden voor een forse dividenduitkering.
De Financial Times meldt dat de keten in Europa vorig jaar 175 miljoen dollar overmaakte naar het moederbedijf in de VS. De winstuitkering aan het moederbedrijf viel overigens wel de helft lager uit dan een jaar eerder.
Starbucks publiceerde onlangs de jaarrekening over 2019. Daaruit kwam naar voren dat de Europese tak goed was voor een resultaat voor belastingen van 600.000 dollar. Dat was in 2018 nog 99,5 miljoen dollar. Starbucks stak onder meer geld in de herstructurering van filialen.
Zaken die ondermaats presteerden werden gesloten en verder werd geïnvesteerd in nieuwe formats. Ook de verhuizing van het Europese hoofdkantoor van Amsterdam naar Londen zadelde de onderneming op met 33 miljoen dollar aan kosten.
Herstructurering wordt versneld uitgevoerd
Door de coronacrisis wordt de herstructurering van Starbucks versneld uitgevoerd. Vanaf 2018 was het bedrijf al begonnen om de traditionele koffiezaken om te bouwen naar drive-througs en afhaalcafés. Begin april sloot een ruime meerderheid van de filialen in Europa vanwege lockdownmaatregelen verplicht hun deuren. Eind mei was iets meer dan de helft weer open.
De verkopen nu zijn op een niveau van 60 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij de drive-throughs is volgens Starbucks wel een "uitzonderlijke groei" te zien. Volgens de keten heeft de pandemie deze trend alleen maar versneld.
Om de crisis het hoofd te bieden maakte Starbucks gebruik van steunmaatregelen. Verder wil het bedrijf onderhandelen met verhuurders over huurkortingen. Ontslagen onder het personeel zijn volgens het bedrijf niet aan de orde.
Starbucks, dat in 1998 in Europa zijn eerste zaak opende, heeft nu ongeveer 3500 winkels in 43 landen in de regio.